Milyen furcsák azok az első pillanatok, amikor rájövünk, hogy a szüleink emberek? Nem szuperemberek, nem szentek, valójában nem a világ legjobb süteménysütője vagy baseballjátékosa – amikor az ujjaikon látható szeplők kerülnek a fókuszba; a varasodás és a petyhüdt térd. Anya túl sokáig bámulja a falat; Apa térde megremeg, amikor gondolatai csapdájába esik. A tapasztalatból, az öregedésből való kiábrándultság kéz a kézben jár a saját énünkké válással – páncéljuk feloldódik, hogy erősebbé, különállóvá tegyen bennünket.

Egy izgató incidens történik Ronny Trocker stratégiailag éles emberi tényezőinek kezdetén, és úgy tűnik, hogy a fehér felső-középosztálybeli családi egységet a tengelyük középpontjába állítja...

A szülők Nina és Jan, a tinédzser Emma és a kamasz fiú Max a tengerparti nyaralójukba indulnak egy kis pihenőre, de amikor odaérnek, otthoni inváziót tapasztalnak. Legalábbis Nina anya (Sabine Timoteo) mondja; ő az egyetlen, aki lát vagy hall valamit. De vajon anya megbízható narrátor? Mindenkinek van véleménye.

Trocker pedig mindegyiket bemutatja nekünk, miközben a film felvillan az időben, hogy ne csak azt mutassa meg, hol volt mindenki a családban az incidens pillanatában, hanem egyre mélyebbre nyúlik vissza abba, hogy mi hozott mindenkit a házba. az első hely, majd az utána következő dolgok felé. Ez egy olyan szerkezet, amely Alfred Hitchcock kevéssé emlegetett televíziós órán át tartó Incident at a Corner című filmjére emlékeztet, ahol egy autóbaleset ősrobbanása az időben hátrafelé és előrefelé is érezhető, és az ütközés pillanatától látszólag minden lüktetett.

https://plaza.rakuten.co.jp/babangtutsimolea/diary/202404180000/

https://kuturenang.blogspot.com/2024/04/tod-in-venedigin-aller-welt-gibt-es.html

Például Jan apa (Mark Waschke) az ingatlan körül sétálva tért vissza, miközben telefonált, amikor meghalljuk a felesége sikoltozását a házban – kivel beszélt? És a la Ruben Östlund Force Majeure-je talán egy kicsit túl sokáig tart, hogy reagáljon? Az, ahogy ez az ő szemszögéből játszódik le, mint a fiáé, aki a ház emeleti ablakából figyeli, egészen más. De ahogy visszalépünk az időben, és többet megtudunk a furcsa kis Maxról (Wanja Valentin Kube), az ő motivációi is egyre homályosabbak lesznek. Vicces, hogy az információk felhalmozódása csak úgy tűnik, bizonyos felhősödést eredményez. Félreértések innen a pokolba és vissza.

Ha ez neked Michael Haneke-nek hangzik, mint nekem – a családi nyaralás, amelyet egy otthoni invázió szakított meg, ami a Funny Games-t juttatja eszedbe, és a hideg nyomok egy megismerhetetlen rejtélyhez, ami csak megfejti a bizonyosságot, ahelyett, hogy a gyorsítótárból erősítené meg azt – szándékosan látszik. Trocker filmje esztétikailag és érzelmileg szinte ugyanabban az univerzumban él, mint a klinikai szemű apátia osztrák tekintélye; minden bizonnyal leginkább az érdekli ezeket az embereket egymástól. És mélyre temetve egy koromsötét kozmikus vicc szorítja a szívét, újraélesztési szempontból.

Ez a zombicsalád csak a kölcsönzött időben ácsorog, és mindenkiről lejön a maszk – az egyik bőrből készült maszk lejön, a másik pedig a papírgyorsítóból van a helyén, hiszen mi az, ami felnövekszik, nem pedig utólag beilleszti magát a környezetébe? Az Éden kívül, a gubó túloldalán a felnőttkor zűrzavara, ahonnan, ne adj ég, láthatod, honnan jön mindenki. Sokkal egyszerűbb volt, amikor a dolgok egyszerűbbek voltak, nem?

Az Emberi Tényezők egyszerre megértik és kizsigerlik azt az impulzust, amelyet bennünk kelt – a méhbiztonság felé való konzervatív visszahúzódásnak megvannak a maga költségei. Nézze meg, ahogy a film okosan kúszik a kisvárosi idegengyűlöletre, külső bűnbakokat mutat be – a hazai inváziót nyomozó rendőrség provokáció nélkül vádolja a külföldieket –, hogy minden lépésnél elrángassa ezeket a lehetőségeket. Nem, fiam, nem lányom, ez a hívás a házból jön. És ezen túlmenően, ennek ismerete önmagában senkit sem üdvözítő – sürgetünk-e új összevonások felé? Vagy egyszerűen csak tegyük a lábunkat a szüleink helyére, amikor porrá válnak?