A soron következő tiszteletbeli Oscar-díjasokat néhány darabbal ünnepeljük karrierjükről.

írta: Cláudio Alves

Néha egy film olyan nagyszerű, hogy megfosztja a szavakat, szótlanul hagyja az embert, és elnémít az áhítattól. Kicsit több mint két év telt el azóta, hogy elkezdtem írni a The Film Experience számára, és ezalatt az idő alatt megtiszteltetés számomra, hogy a valaha látott legjobb moziművekről írhattam. Ingmar Bergman Personája mindegyiket felülmúlja, és ha szembesülünk a csodájával, nehéz bármit is megfogalmazni. Talán egyetlen másik filmet sem vizsgáltak ennyire fáradhatatlanul a kritika történetében, ami lehetetlenné teszi, hogy bármi újat vigyünk a vitába. Mégis titokzatos marad, olyan elbűvölően megismerhetetlen, mint amikor 1966-ban bemutatták. Megpróbálni és írni róla őrjítő gyakorlat.

Ennek ellenére Liv Ullmann ünneplése nem lenne teljes anélkül, hogy megemlítenék a művészi együttműködés első alkotását, amely legendáját kovácsolta, és amely öröksége középpontjában áll…

Amikor egy ilyen bonyolult objektummal, mint a Persona, foglalkozunk, talán azzal kellene kezdeni, hogy leírjuk, mi történik a képernyőn. A prológus a mozi furcsa hallucinációjának a színterét állítja elő, amikor egy fiú a hullaház födémén ébred fel, és olyan interakcióba lép a vetített képekkel, mint két nő szétszórt arcképe. Az álomszerű bevezető után a narratíva rendesen kezdődik, középpontjában Elisabet Vogler, egy színpadi színésznő áll, aki egy éjszaka összeomlott. Ami először alig kontrollált késztetésként nyilvánult meg, hogy elkezdjen nevetni egy komoly jelenet során, az közel katatóniává fajult. Vagy nem tud, vagy nem tud beszélni, a működő tudatosság állapotába süllyed, és alig vagy egyáltalán nem kommunikál.

Úgy tűnik, senkinek sincs magyarázata a betegségre, és sem Bergman, sem Ullmann soha nem fog olyan választ adni, amely feltárja a rejtélyt. Erzsébet orvosa, mivel nem látja a testi akadályokat vagy a mentális betegségek jeleit, kiküldi az országba Almával, egy fiatal nővérrel, akit a színésznő gondozására bíztak. A semmi közepén elveszett házikóba zárt nők sajátos dinamikát kovácsolnak. Alma megállás nélkül beszél, mintha a csendben tátongó űrt akarná kitölteni. Mesél az életéről, a történelméről, olyan intim részleteket oszt meg, amelyek túl személyesnek tűnnek ahhoz, hogy hangot adjanak. Elisabet nézi, ugyanazt a csendet, ugyanazt a falánk űrt testesíti meg. Hallgat és hallgat, elengedett szórakozással, egy csipetnyi leereszkedéssel tanulmányozza Almát.

A film felénél Elisabet levelet ír férjének. A felbontott borítékot megtalálva az ápolónő ráönti a beírt szavakat, és rájön, hogy mennyire tekintik őt a vizsgálat tárgyának, egy furcsán gyenge személyiségnek, akit érdemes megvizsgálni. A kinyilatkoztatás után Alma megkeserül, tele van tűzzel és dühvel. A hangos viták erőszakkal való fenyegetésig fajulnak. Az egykor kígyózó monológokkal teli csendet most vádaskodások, metsző döfések, kifújt kínok szabdalják. Pillanatok alatt a szöveg zavarossá válik, Alma olyan szavakat fejez ki, amelyek úgy érzik, hogy Elisabethez tartoznak. Amikor az a távoli férj rövid látogatásra jön, nemcsak színésznőként kezeli Almát, de úgy tűnik, képtelen elismerni két különálló entitás jelenlétét.

https://mekbxw9256.expandcart.com/index.php?route=product/product&product_id=373

https://pgsqdc9454.expandcart.com/index.php?route=product/product&product_id=373

https://trqrrc7588.expandcart.com/index.php?route=product/product&product_id=373

https://etezks5405.expandcart.com/index.php?route=product/product&product_id=373

https://kfdpjr1186.expandcart.com/index.php?route=product/product&product_id=373

https://pastelink.net/n6so1xz1

https://tautaruna.nra.lv/forums/tema/55823-vsdgawrginaemwioga-gkjnvdiugnaewgwe-mgjiaew-tauowef-mm3iowg-mkdgwebsdb/

https://okwave.jp/qa/q10235318.html
 

 

És ekkor érkezik a Persona leghíresebb színteréhez. Alma bűntudatban és önutálatban átitatva elképzel egy élettörténetet Elisabetnek, és elmeséli a másik nőnek. Lényegében tanúi lehetünk annak, hogyan reagál egy gyenge személyiség egy sokkal erősebb gravitációs erejére, és kivetítéssel támadja meg a húzóerőt. A nővér úgy képzeli el, hogy a színésznő életrajza a saját gyötrelmeit tükrözi. Ez egy eltorzított tükre a szexuális mulatságokról és a megbánt abortuszokról szóló történeteknek, amelyeket egykor megosztott azzal a nővel, akit barátjának tartott, esetleg testvérének. Így a gyengébb identitás összetörik, töredékeit az erősebb körül alakítja át, és végre megtalálja a módját, hogy megoldja a nehézségeit. Alma a legrosszabbat látja Elisabetben.

A jelenet kétszer történik, egyszer a kamera Elisabetre néz, majd Almával a kép közepén. Egy utolsó kísérteties kép írásjelként szolgál, a női arcok egy optikai effektuson, egy rejtélyes kimérán keresztül egyesülnek. Az ördögűzés után a vámpír Elisabeth elhalványulni látszik, ahogy Alma dominál. Az erőviszonyok felborultak, a nővér elhagyja a házikót. Soha nem tudjuk pontosan, mi történik Elisabettel. Utoljára a kórházban látjuk őt, kimerült arca fölött a celluloid ködön át lebeg a tükröződő mosolyok emléke. Mindebben a kamerák játszottak nagy szerepet, csakúgy, mint a hirtelen feltörő meta-mozi zavarok – leégett tekercsek, elmosódott lencse, és még a gépezetét kezelő operatőr villanása is.

Lényegében ez egy egyszerű film, egy szigetszerű kamaradarab, amely szinte kizárólag monológokból áll, és Ullmann Elisabet hallgatja. Bibi Andersson hangja uralja a hangzási dimenziót, de ez a filmes arcok közeli pas-de-deux-ja.