A kambodzsai Oscar-díj két díjat nyert az APSA-n
Még ha mélyen elkötelezett filmmániás vagy is, vannak olyan filmek, amelyekről soha nem hallottál, és amelyek nyerni fognak, vagy díjra jelölték a díjszezonban. Ez az egyik oka annak, hogy szeretünk bejelentkezni a külföldön működő díjkiosztókhoz. Bárcsak minden filmet kiadnának nekünk, cinefileknek! Most utolértük az Asia Pacific Screen Awards díjátadót, amely immár 15. alkalommal zajlik. A fődíjat az Indonézia Before Now & Then című filmje kapta, de néhány olyan jelölt mellett, akikről még nem hallottunk, öt jelenlegi Oscar-várományos nyert díjat: a nemzetközi pályázók Joyland, a Return to Seoul, az Aurora's Sunrise és a Muru, valamint az All című dokumentumfilm. Ez lélegzik...
LEGJOBB FILM
ELŐTT MOST ÉS AKKOR
★ „Before, Now & Then” (más néven „Nana”) (Indonézia) r. Kamila Andini
„Poet” (más néven „Akyn”) (Kazahsztán) r. Darezhan Omirbajev
„Return to Seoul” (más néven „Retour a Seoul”) (Kambodzsa, Katar, Franciaország, Belgium, Németország) r. Davy Chou
„This Is What I Remember” (más néven „Esimde”) (Kirgizisztán, Japán, Hollandia, Franciaország) r. Aktan Arym Kubat
„When The Waves Are Gone” (más néven „Kapag Wala Nang Mga Alon”) (Fülöp-szigetek, Franciaország, Dánia, Portugália) r. Lav Diaz.
A Before Now and Before a túl kevéssé ismert Kamila Andini (Seen and Unseen, Yuni) színészi díjat nyert a Berlinalén, most pedig történelmi győzelmet aratott az APSA-n. Ez az első női sisakos film, amely győzött, és egyben az első indonéz film, amely győzött!
LEGJOBB IFJÚSÁGI FILM
„Alam” (Palesztina, Szaúd-Arábia, Katar, Franciaország, Tunézia) r. Firas Khoury
★ „Farha” (Jordánia, Palesztina, Szaúd-Arábia, Svédország) r. Darin J Sallam
„Hanging Gardens” (más néven „Janain mualaqa”) (Irak, Egyiptom, Libanon, Palesztina, Szaúd-Arábia, Egyesült Királyság) rendező. Ahmed Yassin Al Daradji
„Jaggi” (India) rendező. Anmol Sidhu
„Sweet As” (Ausztrália) rendező. Jub Clerc
A Farha egy tinédzser lányról szól Palesztinában, aki egy katasztrófának lesz tanúja az otthonában, miközben be van zárva a kamrába. Ez a jordániai női rendező, Darin J Sallam filmrendezői debütálása.
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
★ „Aurora’s Sunrise” (Örményország, Németország, Litvánia)
„Dounia és az aleppói hercegnő” (más néven „Dounia et la princesse d’Alep”) (Kanada)
Viszlát, Don Glees!” (más néven „Gubbai, Don Gurîzu!”) Japán
„Ezüstmadár és szivárványhal” („USA, Hollandia”)
„To The Bright Side” (más néven „Xiang zhe ming liang na fang”) Kína
Az Aurora's Sunrise, egy népirtást túlélő némafilmes színésznőről szóló dokumentumfilm Örményország is benyújtja az Oscar-díját ebben az évadban.
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM
★ „Minden, ami lélegzik” (India, Egyesült Államok, Egyesült Királyság)
„Blue Island” (Hongkong, Japán)
„A köd gyermekei” (Vietnam)
„Delikado” (Fülöp-szigetek, Ausztrália, Hongkong, Egyesült Államok)
„Woodgirls – Duett egy álomért” (Irán, Csehország)
Nagy figyelmet kap az All That Breathe című dokumentumfilm, amely a sebesült madarakat megmentő indiai testvérekről szól. Miután a zsűri díjával debütált Cannes-ban, bekerült az IDA döntőjébe, és bekerült a DOC NYC Shortlist listájára is, ami gyakran az Oscar-bulizást eredményezi. Sajnos az HBO csak 2023-ban mutatja be. Még nem jelentették be a dátumot, ezért feltételezzük, hogy kivárják az Oscar-jelölteket (sóhaj).
HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA HAMGA
LEGJOBB RENDEZŐ
Kamila Andini a "Before, Now & Then" ("Nana") című filmért
Shin Su-won a „Hommage”-ért (más néven „Omaju”) (Korea)
★ Davy Chou a „Return to Seoul” című filmért
Ameer Fakher Eldin a „The Stranger” (más néven „Al Garib”) című filmhez (Palesztina, Szíria, Katar, Németország)
Lav Diaz a „When The Waves Are Gone” (Fülöp-szigetek) című filmhez
A Return to Seoul, amely egy örökbefogadott francia nőről szól, aki Koreába utazik, hogy megkeresse születési szüleit, Kambodzsa idei Oscar-díja. Davy Chou, a rendező kambodzsai-francia. Ez a második játéka a Diamond Island (2016) után. Ő készítette Kambodzsa tavalyi kiváló Oscar-díját is, a White Building (2021) címet.
LEGJOBB forgatókönyv
ÖNÉLETRAJZ
★ Makbul Mubarak az „Önéletrajzhoz” (Indonézia, Szingapúr, Fülöp-szigetek, Katar, Franciaország, Lengyelország, Németország)
Vahid Jalilvand a „Beyond the Wall”-ért (más néven „Shab, Dkheli, Divar”) (Irán)
Park Chan-wook, Chung Seo-kyeong a „Döntés a távozásról” (más néven „Heojil kyolshim”) (Korea)
Darezhan Omirbayev a „Poet” (más néven „Akyn”) számára (Kazahsztán)
Aktan Arym Kubat, Dalmira Tilepbergenova a „This Is What I Remember” (más néven „Esimde”) című filmhez (Kirgizisztán, Japán, Hollandia, Franciaország).
Erős év Indonéziának az APSA-n. Az önéletrajz egy thriller egy férfi házvezetőnőről egy politikus számára. Idén volt a premier Velencében.
LEGJOBB CINEMATOGRAFIA
Batara Goempar az „Előtte, most és akkor” című filmért (Indonézia)
Lv Songye az „One and Four” (más néven „Yige he Sige”) számára (Kína)
Boris Troshev a „Poet” (Kazahsztán) című filmért
Florent Herry a „Snow and the Bear” (más néven „Kar ve Ay?”) című filmhez (Törökország, Németország, Szerbia)
★ Niklas Lindschau az „Idegen” című filmhez (Szíria, Németország, Palesztin Területek, Katar)
Az idegen volt Palesztina tavaly Oscar-díja. A dráma egy engedély nélküli orvosról szól a Golán-fennsíkon és egy sebesült katonáról, akivel találkozik. Ez Amee debütáló filmje