Gabriel Martins Oscar-pályázata, a Mars One egy munkásosztálybeli brazil család történetét meséli el, amely Jair Bolsonaro szélsőjobboldali elnök megválasztásának küszöbén áll. A családot egy toronyházban dolgozó apa, egy traumával küzdő anya, egy családjához közel álló lány és egy fiatal fiú alkotja, aki arról álmodik, hogy a Marsra menjen. A film a kortárs Brazília gyönyörűen visszafogott vizsgálata az osztály, a faj és a nem szemüvegén keresztül.
A Mars One Brazília esélyese a legjobb nemzetközi játékfilmre a 95. Oscar-gálán. Interjúnkban Gabriel Martins író/rendező kifejti filmjének fejlődését, amely egybeesett Bolsonaro megosztó politikájának felemelkedésével, hogyan segítette őt a film hosszú távú útja a végső eredmény kialakításában, és hogy a brazil moziban a közelmúltban bekövetkezett fejlemények milyen hatással voltak rá. remény...
[Az interjút az egyértelműség kedvéért szerkesztettük.]
Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas Kahuas
JUAN CARLOS OJANO: Gratulálok a filmhez. A Mars One-t a januári Sundance-i premier óta elég sok út vezetett. Most te vagy Brazília hivatalos Oscar-pályázata.
GABRIEL MARTINS: Igen, őrültség volt. Azt hiszem, ez a szó, mert Sundance-nek személyesen kellett volna lennie, de a COVID miatt online lett. De nagyszerű élmény volt, mert első benyomásokat szerezhettem az interneten, és láthattam, hogyan reagáltak az emberek a filmre, és többnyire pozitív reakciók voltak, nagyon melegek. Aztán elmentem néhány fesztiválra Brazílián kívül. A brazíliai premierre végül csak augusztusban került sor, és nagyon intenzív volt. A film premierje egy igen rangos filmfesztiválon, egy Gramado nevű városban zajlott.
Megnyertük a közönségdíjat. A legjobb forgatókönyv és filmzene díját nyertem. A zsűri különdíjat kapott a filmért. Egy héttel később pedig a filmet bemutatták Brazíliában. És eddig nagyon sikeres volt, főleg az Oscar-válogatás bejelentése után. Visszatértünk a mozikba, sok emberrel, sok vitával és sok szeretettel küldték el a filmünket. Ez az első alkalom, hogy valami ilyen sikeres. Szóval ez valami új, amit tapasztalok, és nagyon hálás vagyok mindenért.
Tanúsíthatom a szeretetről, amit mond, mert a Sundance-i premier óta voltak barátaim, akik folyamatosan emlegették a filmedet. Ez a film hosszú utat járt be. A 2010-es évek közepén kezdtél el írni, még Bolsonaro megválasztása előtt kapott támogatást, 2018-ban forgattad, de csak 2021-ben fejezted be, és 2022-ben mutatták be. Azért teszem fel, mert az első kérdésem: mi volt a történet legnagyobb változása a korábbi évekhez képest. amikor először megfogalmazta a végső kimenetig?
Igen, ez egy nagyszerű kérdés. Szerintem érdekes volt, mert egy kicsit fel tudtam érni filmrendezőként, mert más dolgokat is csináltam ez alatt a nyolc év alatt, amióta elkezdtem írni, és végre megjelent. Azt hiszem, a történet lényege mindig ennek a családnak a négy tagjáról szólt. Mindig az álmodozásról szólt, a rugalmasságról. Szerintem a film most egy kicsit feszesebb, mint amikor írtam. Amikor írtam, azt hiszem, nagyon sokféle dologról akartam beszélni.
Az évek során, különösen az egy évig tartó szerkesztési folyamat során – egy kicsit pihentetve az anyagot, majd visszatérve hozzá. 2019-ben nagyjából szerkesztettem, és próbáltam megtalálni ezt a ritmust és ütemet. Aztán ejtettünk néhány párhuzamos történetet, ami szerintem túl sok volt a filmhez. Szóval azt hiszem, a fő dolog, ami megváltozott, az az, hogy a film koncentráltabb és finomabb. Túl sokat próbáltam mondani. Egy dolog, amit megtanultam az idő múlásával, az az, hogy jobb lenne ennél a filmnél egy kicsit feszesebb lenni, mert arra koncentrálhatnánk, mi a fontosabb benne.
Szeretem, amit mondtál, hogy egyre finomabb lett. A film nagyon sokat mond anélkül, hogy sokat mondana. A film azonban kifejezetten kijelenti, hogy a Bolsonaro-kormányzat kezdetén játszódik. Mi volt akkor a történet felállításának jelentősége?
Amikor elkezdtem írni, tudtam, hogy annak kontextusába fogom beállítani a filmet, amikor elkészítettük. Tehát ha hat hónappal azelőtt lett volna, amikor forgattuk, akkor nem lennének ezek a választások. Ez olyan lett, mint 2018 novemberében vagy decemberében, néhány héttel a választások után. És szerintem jól is illett, a filmet ott helyeztem el, mert sok csalódás, sok kavarodás időszaka volt, mintha változna a tenger dagálya. És ez olyasvalami volt, amit sokan nem tudtunk kezelni, mert ez egy új jelenség. A brazil választás heves és nagyon nagy csalódás volt sok ember számára. Az ország nagyon megosztott volt, mert nagyon szoros választások voltak. Tehát ez a fajta megértés, hogy „hú, ez valami nagyon nehéz dolog, amivel szembe kell néznünk”. És ez már erősebbé tette a történetet.
De tudtam, hogy ez nem lesz olyan, mint a fő történet, mert ez volt