Jöjjön az Oscar-jelölés bejelentése, a legjobb rendező kategória volt az egyik legtöbbet vitatott az Oscar-rajongók és előrejelzők körében. A vélt éllovasok, Ben Affleck (Argo), Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty) és Tom Hooper (Les Misérables) lemaradtak a jelölésekről, míg helyükre két legitim sokkoló került: Michael Haneke az Amour című művészdrámáért és Behn Zeitlin a fantasy drámáért. A déli vad vadállatai. Ez az évtized egyik legkaotikusabb Oscar-versenyéhez vezetett, aminek következtében az Argo lett a legjobb film, még akkor is, ha Afflecket nem jelölték.

Míg ebben a kategóriában ő volt a jelölésekhez vezető erős erő, a korábbi győztes Kathryn Bigelow volt az egyetlen női rendező, akit abban az évadban jelentős díjat kapott...

Ez ismét egy elszalasztott alkalom volt, hogy elismerjem azokat a női rendezőket, akik kiváló munkát végeztek abban az évben. A 2012-ben a jogosult filmek emlékeztetőlistáján (85. Oscar-díj) szereplő 281 film közül 40-et (14,2%) nők rendeztek/társrendezők. OSCAR-JELÖLT NŐI RENDEZÉS FILMEK (ábécé sorrendben): Brave, Inocente*, Kings Point*, Mondays at Racine*, Zero Dark Thirty (*nem szerepel a legjobb film kategóriában)

 

https://www.are.na/block/26069285 https://www.are.na/block/26069292 https://www.are.na/block/26069284 https://www.are.na/block/26069347 https://www.are.na/block/26069348 https://www.are.na/block/26069349 https://www.are.na/block/26069425 https://www.are.na/block/26069426 https://www.are.na/block/26069427 https://www.are.na/block/26069649 https://www.are.na/block/26069650 https://www.are.na/block/26069653 https://www.are.na/block/26069676 https://www.are.na/block/26069678 https://www.are.na/block/26069679


ÖT ALTERNATÍV KÉSZLET

 

Lana Wachowski és Tom Tykwer és Lilly Wachowski – Felhőatlasz
A rendezők triptichonja által vezérelve ez a szépség és a szerelem kiterjedt sagaja, amely hat különböző időszakból származó történetszálat ölel fel. A látványtól a színészi játékig megválasztott kreatív választások révén ezen szegmensek mindegyike lelki testvérként működik a másikkal szemben, hogy átfogó narratívát hozzanak létre, amely túlmutat a kifejezetten kimondottakon. Hogyan kapcsolódhat össze egy tengeri thriller, egy korabeli romantika, egy 70-es évek stílusú thriller, egy vígjáték és két tudományos-fantasztikus történet? Ez az a trükkös vállalkozás, amelyet a film tiszta szemű szenvedéllyel ölel fel, miközben az egyik történet hibátlan kecsességgel és elragadtatással vérzik a másikba. Történetmesélése folyamatosan nagy lendületet ad, miközben továbbra is kiegyensúlyozza elsöprő hatókörét a finom irányítással. Csak remélni lehetett, hogy még több filmben lesz olyan audiovizuális merészség, amit a trió képes volt átitatni. Valóban kolosszális filmalkotás. A legtöbb platformon bérelhető.

 

Brian M. Cassidy és Melanie Shatzky – Francine
Ez a rendezőpáros a címszereplőt követi, amint egy kisvárosban telepszik le egy hosszabb börtönbüntetés után. A film többnyire a magányról szerzett tapasztalatait tárja fel annak különböző formáiban. Csendesen feltűnő az a mód, ahogy Francine küszködik, hogy kapcsolatba lépjen más emberekkel; amikor egy metal rock banda fellépésén körbejár az alkalmi közönség tagjaival, több emberi kapcsolata van, mint a kedves munkafelügyelőjével való kényelmetlen interakciók. Leginkább az állatokkal való interakciója vigasztalja meg, legyen az kutya, macska vagy ló. Mindebben Melissa Leo a film csendes központja, amely belsőleg drámai utazáson megy keresztül. Szúrós előadást ad, amely az elszigeteltség fülsiketítő csendjében lakozik. A film a független filmkészítést a szó legigazibb értelmében öleli fel – kis léptékű, csiszolatlan és mégis felpezsdített –, életre keltve ezt az intim karaktertanulmányt. Streamelés a Kanopy-n, a Fandoron és a Mubi-n.

 

Sarah Polley – Take This Waltz
Ebben a filmben Polley rendező a romantika, a dráma és a vígjáték egy olyan mutációjával állt elő, amely annyira furcsa, hogy könnyen felülmúl minden sematikus kategorizálást. A házastársi hűtlenség témájával foglalkozva füstös gőzzel, izzadt bőrrel és meleg színekkel meséli el ezt a történetet, nem melodramatikus csúcsok sorozataként, hanem a mindennapi élet röpke szakaszaiként, amelyek csábításba vezetnek. A film nagyon érzéki, hogy megragadja a főszereplő otthoni életének bonyodalmait, tapinthatóvá téve a világot. A film kontrasztos ritmusokkal is rendelkezik; Margot és Lou házasságának olyan ütemei vannak, amelyek komikusról szívszorítóvá ugranak. Eközben Daniellel folytatott beszélgetései a játékos viccelődéstől a verbális házasságtörésig terjednek. Margot mint karakter minden, csak nem egyszerű. A film narratív crescendo-t valósít meg anélkül, hogy megtörné a ritmusát, ami még nehezebbé teszi érzelmeit, egyszerű szavakkal kifejezve. Streaming a Prime Video-on és más platformokon.

 

Amy Berg – Memphistől nyugatra
Hol kezdődik a West Memphis Three esete? Az egyetlen módja annak, hogy ne ismételjék meg a nekik felrótt igazságszolgáltatási tévedést, ha tisztességes újbóli vizsgálatot végeznek. Berg egyenesen belevezet minket az 1993-as szenzációt keltő kísérteties tudósításba, amely az elítélésüket eredményezte, majd a rendelkezésre álló bizonyítékok gondos rendszerezése révén lassan elemzi a múlt maradványait. Az idő és a hely érzéke egyre erősebbé válik, ahogy újra felkeresi a bűntényt, hogy feltárja a kezdeti nyomozás esetleges végeredményeit. Nem csak azért, hogy bebizonyítsuk hármuk ártatlanságát, hanem elítéljük az arkansasi igazságszolgáltatási rendszert, amely megbukott