Már régóta terveztük, hogy elindítunk egy kicsi, de édes "rövid" sorozatot. De sajnos, a vadállat apró természete ellenére mi nem. December 21-én meghallgatjuk, hogy az Oscar-szavazók melyik 30 jogosult rövidfilmet részesítik előnyben a dokumentumfilm, az animációs és az élőszereplős ízek közül, és lesz egy jó ürügyünk, hogy még egy kicsit beleássunk bele. Miután az összes arany kategória visszatért a 95. Oscar-díj adásába (jaj!), valahogy kiemelnünk kell a három miniatűr kategóriát!
Sajnos az Akadémia kevésbé átláthatóvá vált az elmúlt néhány évben. A rövidnadrág kategóriákban már nem adják ki alkalmassági listáját. Néha különböző forrásokból közelítő adatokat kaphatunk a listákról, de ez nem ugyanaz, mint egy "hivatalos" lista. Ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy a következő öt rövidnadrág alkalmas, és láttuk is őket, ezért beszéljük meg röviden...
ANIMÁLT RÖVID
NAGYNEM SZEXUÁLIS ÉLETE rendezte: Urška Djukič és Émilie Pigeard
Néhány fesztiváldíj után ez a szlovén rövidfilm, amely a "Tűz, szamár és kígyók nem játékok" című könyvből készült, elnyerte a legjobb rövidfilmnek járó Európai Filmdíjat (nem tesznek különbséget a rövidfilm típusa között). Könnyű látni, hogy ez a vicces, felkavaró és feminista animációs rövidfilm a döntőbe kerül. Nem csak arról van szó, hogy a kézzel rajzolt, karcos animáció kifejező, hanem a történetmesélés szándékossága és őszintesége is.
JÉGKERESKEDŐK João Gonzalez rendezésében
Ez a portugál animációs rövidfilm egy ejtőernyős családról szól, akik jeget árulnak a sziklás otthonuk alatti faluban, szótlan. De kinek kellenek szavak, amikor a ragyogó szédítő látvány és a naprakész családi dinamika oly sok mindent fest számodra? Ez elnyerte a Cine Discovery-díjat Cannes-ban, és jelölték az Európai Filmdíjra. Az Oscar-jelölésért szurkolunk.
ÉLŐ AKCIÓS RÖVID
GOLYÓ ÉS VÁZA
BÁL ÉS VÁZA írta és rendezte: Dave Baram
A dráma főszereplője a 82 éves, kitartó színpadi és filmszínész, Austin Pendelton (több mint 100 filmben vagy tévéműsorban szerepelt). Csak az előző évadban kellett volna Tonyra jelölni Tracy Letts The Minutes című filmjében, így még mindig megvan. Ebben a csendes rövidfilmben egy özvegyembert alakít a karácsonyi ünnepek alatt, aki folyton bűvésztrükköket akar mutatni az embereknek, és eleinte senkit sem érdekel túlságosan. Úgy gondoljuk, hogy ennek van esélye a döntőre.
TECHNO, MAMA
TECHNO, MAMA írta és rendezte: Saulius Baradinskas
Ezt a 18 perces litván rövidfilmet jelölték az Európai Filmdíjra, és több fesztiváldíjat is nyert. A rövidfilm egy bántalmazó anya és dühös fia közötti ellenséges viszonyt járja körül, aki szereti a techno zenét, és arról álmodik, hogy Berlinben szórakozzon. Baradinskas és operatőrje, Vytautus Katkus nagyon szűk képarányban forgatják ezt a filmet, amely közelebb áll a telefonhoz, mint a mozivászonhoz. Általában ez a fajta képarány a "modernitást" jelző affektusnak tűnik! de nagyon jól működik ehhez a rövidhez. A keret klausztrofikus oldalai zsúfolt mosh gödröt vagy életet/várost adnak, ami túl kicsi. Te is visszapattansz a falakról (vagy más emberekről), hogy menekülj....szó szerint, átvitt értelemben, lelkileg. Ez az Akadémia csésze teája? Nehéz megmondani, de baromi jó. Ha valaha is láttad Andrea Arnold Darázs című filmjét (2003), abban a rövidfilmben egy érzelemmentes szelet az élet önbizalma és a feltöltött, rejtett érzelmi ütemek osztoznak. Baradinskas még csak 32 éves. Alig várja, hogy lássa, mit csinál ezután.
NINCS SZELLEM A hullaházban
NINCS SZELLEM A HULLADÉKBAN, írta és rendezte: Marilyn Cooke
A rövidnadrágok készítése nagyon sajátos művészeti ág. Nem lehet túl sok cselekmény vagy túl sok ötlet, de nem is lehet túlságosan leegyszerűsítve, hogy a rövidítés egy ütésre vagy egy elvihetőre csökkenjen. A No Ghost in the Hullaházban pontosan megvan az egyensúly. Az egyszerű feltevés ellenére egy orvostanhallgató a hullaházban vesz részt szakmai gyakorlaton, amitől óvakodik, miután elveszítette nagyanyját, de ez nem teljesen kiszámítható, annak ellenére, hogy az egyik oldalsáv úgy érzi, hogy az lesz, amelyben a diák meglátja a nagymamáját papagájt tartva, ami egy álom vagy egy látogatás. A zord környezet ellenére a filmkészítés játékos, az elvihető üzenet pedig nagyon kellemesen elriaszt. Marilyn Cooke kanadai filmrendező harmadik rövidfilmjében a haitani származású kanadai színésznő, Schelby Jean-Baptiste szerepel, és elnyerte a legjobb élőszereplős díjat a Santa Barbarai Nemzetközi Filmfesztiválon.